TOKO-rotumestaruus

Vuoden 2023 TOKO Rotumestikset järjestetään Hyvinkäällä 11.6.2023.

Koe on samalla sekä Dobermannien että Valkoistenpaimenkoirien rotumestaruuskoe.

Järjestäjä

Suomen Dobermannyhdistys ry

Kokeet

Toko (ALO,AVO,VOI,EVL)

Ilmoittautumisaika:
Dobermannit ja Valkoisetpaimenkoirat 30.5.2023 - 1.6.2023.

TOKOn rotumestaruussäännöt:

TOKO – Rotumestari:
TOKOn rotumestaruuden vie paras EVL-luokassa tuloksen tehnyt valkoinenpaimenkoira. Jos EVL-luokassa ei jonakin vuonna synny tulosta, vie rotumestaruuden paras voittajaluokassa tuloksen
tehnyt valkoinenpaimenkoira.

TOKO tulokas:
TOKOn tulokas tittelin voi saada sellainen valkoinenpaimenkoira, joka on aloittanut kisaamisen tokossa kyseisenä vuonna.
Tulokas titteli jaetaan sille valkoisellepaimenkoiralle, joka tekee rotumestaruus toko-kisoissa parhaan tuloksen kyseisenä vuonna kisaamisen aloittaneista valkoisistapaimenkoirista. Ylemmän
luokan hyväksytty tulos voittaa aina alemman luokan tuloksen.

TOKO joukkuerotumestaruus:
Joukkue koostuu kahdesta alokasluokan ja kahdesta avoimen luokan koirakosta sekä kahdesta voittaja- tai erikoisvoittajaluokan koirakosta. Joukkueessa on oltava vähintään kolme koiraa, yksi
alokasluokassa ja yksi avoimessa luokassa sekä yksi voittaja- tai erikoisvoittajaluokassa. Lisäksi jokaisella joukkueella on oikeus ilmoittaa yksi varakoira alokasluokkaan ja avoimeen luokkaan sekä
yksi varakoira voittaja- tai erikoisvoittajaluokkaan. Tuloksiin lasketaan kolmen koirakon tulos: yhden alokasluokan ja yhden avoimen luokan koirakon tulos sekä yhden voittajaluokan tai erikoisvoittajaluokan koirakon tulos. Mikäli joukkuekilpailussa yhteispisteet menevät tasan joukkueiden kesken, ratkaisevat silloin
ensisijaisesti erikoisvoittajaluokan koirakoiden tulokset voittajan. Erikoisvoittajaluokan hyväksytty tulos voittaa aina voittajaluokan tuloksen pisteistä riippumatta. Mikäli yhdelläkään tasapisteisiin
päätyneellä joukkueella ei ole koirakkoa erikoisvoittajaluokassa, ratkaisee silloin voittajaluokan koirien tulos tasatilanteen. Myös vajaalla joukkueella osallistuminen on sallittua. Mikäli joukkuekisoissa on mukana vajaita joukkueita, käytetään kaikkien joukkueiden pistelaskussa
seuraavia kertoimia:
alokasluokka: 1
avoin luokka: 1,1
voittajaluokka: 1,2
erikoisvoittajaluokka: 1,3

Rotumestaruuskilpailuun osallistuvan koiran ohjaajan on oltava Suomen Valkoinenpaimenkoira ry:n jäsen.