Open Show - Säännöt

Open Show on nimensä mukaan avoin kaikille; niin kokeneille näyttelykoirille, pennuille ja nuorille sekä turistiluokassa niille, jotka eivät normaaleihin näyttelyihin voi osallistua (kivesvikaiset yms.).

OSALLISTUMISLUOKAT:
1. Vauvat 4-alle 6kk
2. Pennut 6-alle 9kk
3. Junnut 9-15kk
4. Nuoriso 15-24kk
5. Aikuiset 2-7v
6. Seniorit 8-
7. Turistit
Kasvattajaluokka (kolme saman kasvattajan kasvattia)
Jälkeläisluokka (emä tai isä ja kolme jälkeläistä)
Parikilpailu

OPEN SHOW SÄÄNNÖT

Open show -säännöt on laatinut Suomen Valkoinenpaimenkoira ry:n hallitus. Säännöt ovat voimassa 4.9.2017 alkaen, päivitetty 3.12.2018.
Sääntöjä voi muuttaa Suomen Valkoinenpaimenkoira ry:n hallitus. Sääntöjä voi muuttaa ainoastaan ennen kuin ilmoittautuminen seuraavaan open showhun alkaa.

• Open show on epävirallinen näyttely, eikä näyttelyssä ei jaeta sertifikaatteja.
  • Open show:n tuloksia ei lasketa Vuoden Valkkari -kilpailun pisteisiin.
  • Näyttelyn tuomariksi kutsutaan valkoisistapaimenkoirista kiinnostunut ulkomuototuomari tai muu rotuun hyvin perehtynyt henkilö.
  • Open show pyritään järjestämään vuosittain.
  • Muilta kuin tässä mainituin osin noudatetaan Suomen Kennelliiton näyttelysääntöjä.
  • Open show:ssa noudatetaan Kennelliiton rokotusmääräyksiä.
  • Koirat joilla on lääkitys (esim. kilpirauhas-, sydän-, tms. pitkäaikaissairaudenhoitoon), voivat osallistua Turistiluokkaan.
  • Kasvattaja-, jälkeläis- ja pariluokkaan voivat osallistua kaikkien ikäluokkien koirat.

ARVOSTELULUOKAT

Urokset ja nartut arvostellaan erikseen, lukuun ottamatta Turisti-, rotunsa BIS-, kasvattaja-, pari- ja jälkeläisluokkia.
Koiran tulee täyttää luokkaan vaadittava ikä viimeistään näyttelypäivänä.

PALKINNOT

Kaikki koirat saavat kirjallisen arvostelun, mutta laatupalkintoja ei jaeta.
Jokaisessa luokassa sijoitetaan neljä (4) koiraa ja tuomari voi antaa kunniapalkinnon niille koirille, jotka hän katsoo sen arvoisiksi.
Kunniapalkinnon saaneet koirat jatkavat paras uros- ja paras narttu-kilpailuun seuraavasti:

• Vauvaluokissa 4 - alle 6 kk ja pentuluokissa 6 kk – alle 9 kk kunniapalkinnolla palkitut pennut osallistuvat paras urospentu ja paras narttupentu -kilpailuun. Paras kunniapalkinnon saanut uros- ja narttupentu osallistuvat rotunsa BIS- ja VSP-pentu -kilpailuun.
  • Junnuluokassa Paras kunniapalkinnon saanut uros- ja narttujunnu osallistuvat rotunsa BIS- ja VSP-junnu -kilpailuun.
  • Paras uros ja paras narttu -kilpailuissa sijoitetaan neljä (4) koiraa nuoriso- ja aikuisluokasta. Paras uros sekä paras narttu jatkavat rotunsa BIS- ja VSP -kilpailuun.
  • Senioriluokkien parhaat kunniapalkinnolla palkitut koirat osallistuvat rotunsa BIS- ja VSP-veteraani -kilpailuun.
  • Turistiluokka kaikille yli 9kk ikäisille koirille joilla ei ole mahdollista osallistua virallisiin näyttelyihin. Turisteissa kilpailevat urokset ja nartut yhdessä, ja näistä paras kunniapalkinnon saanut on BIS-turisti.
  • Tuomari palkitsee parhaan kategorioissa Paras pää, Paras turkki, Paras liike ja Iloisin luonne/esiintyjä. Järjestäjä voi korvata nämä nimikkeet haluamillaan vastaavia tarkoittavilla nimikkeillä.
  • Kasvattaja-, pari- ja jälkeläisluokissa sijoitetaan neljä (4) parasta ryhmää. Paras kunniapalkinnon saanut ryhmä on rotunsa BIS- kasvattaja, -pari tai -jälkeläisryhmä.
  • Ultimate BIS-kilpailuun osallistuvat BIS-koirat (ei ryhmä- ja parikilpailun osallistujat)

Luokkasijoitukset 1.-4.
BIS - turisti
BIS & VSP -pentu
BIS & VSP -seniori
BIS & VSP -aikuinen
Paras pää
Paras turkki
Paras liike
​​​​​​​Iloisin luonne/esiintyjä
BIS -kasvattaja
BIS -jälkeläisryhmä
BIS -pari
Ultimate BIS

Järjestelytoimikunta voi harkintansa mukaan jakaa myös muita palkintoja.